فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی

فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی

دبی یکی از کشورهای توریستی خاورمیانه است که به دلیل فرهنگ‌های مختلفی که دارد مورد توجه اکثر گردشگران در هر فصل قرار می‌گیرد. زبان رسمی مردم دبی به صورت عربی بوده اما به دلیل توریست‌های زیادی که به این کشور سفر می‌کنند به زبان انگلیسی هم مسلط هستند. در کشور دبی ملیت‌های متفاوتی زندگی می‌کنند که همین امر موجب تنوع فرهنگ در این کشور شده است. اگرچه شهر دبی دموکراتیک است و از دین اسلام پیروی می‌کند، ولی توریست‌هایی که به این شهر مهاجرت می‌کنند ادیان مختلفی دارند و می‌توانند در آنجا به صورت آزادانه زندگی کنند. اگر تاکنون به دبی سفر کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که دو گزینه در فرهنگ دبی حرف اول را می‌زند که شامل رقص و آهنگ می‌شود و مردم آن توجه ویژه‌ای به فرهنگ خود دارند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی

فرهنگ مردم در دبی

در فرهنگ مردم دبی دو رشته‌ی هنری شعر و رقص از جایگاه بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل هرساله در این شهر رویدادهای بین‌المللی شعر و رقص برگذار شده و باعث جذب بسیاری از گردشگران به این هنرها می‌شود. در شهر دبی از شعرهایی با مضامین مختلف استفاده می‌کنند که بزرگ‌ترین شاعران جهان نیز در نوشتن این شعرها دستی داشته‌اند و هرساله شعرهای زیادی بر سبک‌های مختلف در مورد این شهر نوشته می‌شود. رقص در دبی یک هنر محسوب شده و در سبک‌های متفاوتی ارائه می‌شود که هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده یک فرهنگ متفاوت هستند. توجه داشته باشید بعضی از رقص‌های سنتی در دبی  حتی در سطح بین‌المللی نیز شهرت دارند.

فرهنگ مردم در دبی

دین مردم در دبی

شهر دبی پیرو دین اسلام است و حدود 90 درصد از افراد این کشور مسلمان هستند و به زبان عربی صحبت می‌کنند. این شهر به دلیل موقعیتی که دارد میزبان انواع توریست‌ها با ملیت‌های مختلفی است که از دیگر ادیان پیروی می‌کنند. با این وجود گردشگران یا توریست‌ها به صورت آزادانه می‌توانند در این کشور زندگی کنند و هیچگونه خطری آن‌ها را تهدید نخواهد کرد. توجه داشته باشید حجاب در این شهر اجباری نیست و به همین دلیل گردشگران به راحتی می‌توانند از پوشش خود استفاده کنند.

دین مردم در دبی

طلاق در دبی

در کشور امارات متحده عربی برای طلاق قوانین بسیار خاص و سختی قرار داده‌اند و این امر را باعث حفظ یا حمایت از کانون خانواده می‌دانند. آداب و رسوم ازدواج در امارات توسط والدین برنامه‌ریزی می‌شود و ازدواج‌هایی که خارج از قبلیه باشند، مورد قبول خانواده نخواهند بود. به‌طور‌کلی براساس قوانین کشور امارات، طلاق زمانی صورت می‌گیرد که یکی از همسران به دلیل خیانت به قراردادی که برای ازدواج نوشته‌اند، فساد رفتاری یا بیماری روانی از همسر خود قصد جدایی داشته باشد. در غیر از این موارد طلاق باید توافقی باشد تا قانون امارات حکم طلاق را جاری کند. توجه داشته باشید که قوانین طلاق در کشور امارات به صورت حمایت از خانواده و همچنین ارزش‌های اسلامی نوشته می‌شود.

طلاق در دبی

آداب مهمان نوازی در دبی

مهمان‌نوازی یکی از اصیل‌ترین فرهنگ‌ها در شهر دبی و همچنین مناطق عرب‌نشین است. عرب‌های دبی برای پذیرایی از مهمان‌های خود اول از قهوه مخصوص و معروف خود شروع می‌کنند. برای درست کردن قهوه عربی یا گاوا از موادی مانند میخک، زعفران، زیره، هل استفاده می‌کنند که این مواد باعث بوی معطر قهوه عربی می‌شود. برای سرو کردن قهوه نیز از فنجان‌های کوچک مخصوص قهوه استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید پس از میل کردن قهوه گاوا باید فنجان خالی را با دست راست تحویل میزبان دهید؛ چراکه در فرهنگ عربی این را نشانه احترام به میزبان می‌دانند. آداب مهمان‌نوازی در دبی بسیار متنوع است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • برای بازدید از خانه‌های قدیمی با بافت سنتی باید از لباس‌های گشاد و بلند استفاده شود تا تمام بدن پوشیده گردد و برای ورود به منزل نیز می‌بایست افراد کفش‌های خود را در جلوی درب بگذارند.
  • یکی از رسومات عجیب در امارات متحده روش بینی به بینی است که از این روش برای اولین ملاقات استفاده می‌کنند. در این رسم اکثر مردان کشور امارات در زمان اولین دیدار بینی یک‌دیگر را لمس می‌کنند.
  • مردان در دست دادن به همه‌ی حاضران جمع آزاد هستند، ولی برخی از زنان عربی به این کار تمایلی ندارند.
  • توجه داشته باشید که زمان نشستن، انگشت اشاره پای شما طرف شخصی نباشد، زیرا در فرهنگ عرب‌ها این کار توهین محسوب می‌شود.
  • عرب‌ها برای سرو غذا از بشقاب‌های بزرگ و گرد استفاده می‌کنند و غذای خود را با دست می‌خورند.

آداب مهمان نوازی در دبی

نوع معاشرت در دبی چگونه است؟

آداب احوال‌پرسی و معاشرت در فرهنگ عربی و همچنین اسلامی بسیاری حائز اهمیت است. در شهر دبی، مردم برای احوال‌پرسی هنگام دیدن یک‌دیگر معمولا با سوالاتی مانند امور شخصی، حالت جسمی، احوال خانواده و... سر صحبت را باز می‌کنند. اگر طرف مقابل به اینگونه سوالات جواب ندهد نشان‌دهنده بی‌تفاوتی او در احوال‌پرسی است که امکان دارد مشکلاتی برای آن فرد به وجود آورد.

در دبی احترام به مقامات بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل فرد در زمان احوال‌پرسی نباید اسم کوچک مقامات را به تنهایی صدا بزند و می‌بایست از صفاتی مانند آقا یا حاجی استفاده کند.

نوع معاشرت در دبی چگونه است؟

ورزش ‌های سنتی در دبی

شهر دبی به دلیل موقعیتی که دارد هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر است که به ورزش‌های سنتی دبی علاقه‌ دارند. برخی از ورزش‌های سنتی در دبی که از دیرباز تا به امروز طرفداران خاص خود را دارد شامل ورزش‌های آبی، گشت‌وگذار در بیابان‌های دبی، فوتبال، تنیس، گلف، ورزش‌های موتوری و... می‌شود. ساکنان شهر دبی برای تفریحات آخر هفته خود از تفریحات سنتی مانند شکار، شاهین‌بازی، سوارکاری و شترسواری استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها نشان‌ از آداب و رسوم مختلف دبی دارد.

ورزش‌های سنتی دبی در دو دسته کلی ورزش‌های سنتی و محلی قرار می‌گیرند و به فرهنگ و تاریخ شهر دبی اشاره دارند. بعضی از ورزش‌های سنتی مهم در شهر دبی شامل مسابقات کشتی، نمایش با عقاب، مسابقات تیر و کمان، پرش با بال و مسابقات تیراندازی می‌‍‌شود که طرفداران بسیاری نیز دارد. به جرئت می‌توان گفت ورزش‌های سنتی در دبی علاوه بر هیجانی که دارند، یکی از دلایل مهم برای جذب گردشگر نیز هستند.

ورزش ‌های سنتی در دبی

آداب ماه رمضان در دبی

فرهنگ مردم دبی به‌طور مستقیم با سنت‌ها و قوانین اسلامی در ارتباط است. در ماه رمضان تقریبا تمام غذاخوری‌ها و بارهای سطح شهر در طی روز تعطیل هستند و به همین دلیل تهیه غذا در این ایام در هرجایی امکان‌پذیر نیست. توجه داشته باشید در ماه رمضان نوشیدن، سیگار کشیدن و خوردن در اماکن عمومی ممنوع است و اگر در ماه رمضان به کشور دبی سفر کردید به هیچ عنوان در طول روز در اماکن عمومی هیچ چیزی میل نکنید. پس از غروب آفتاب شما می‌توانید با مراجعه کردن به غرفه‌های افطاری از خود پذیرایی کنید.

ماه مبارک رمضان براساس تقویم قمری در حال تغییر است، به همین دلیل هرساله چند روز ماه رمضان جلوتر می‌رود که با عید سعید فطر به پایان می‌رسد. عید سعید فطر برای تمام مسلمانان شیعه و سنی جایگاه بالایی دارد و به همین دلیل عرب‌های دبی در این روز صدقه و صلوات می‌فرستند و معتقد هستند که در این روز عزیز باید در کنار خانواده باشند.

آداب ماه رمضان در دبی

آداب و رسوم ازدواج در دبی

عقد و ازدواج در کشور امارات و شهر دبی باید در دفاتر رسمی و شرعی ثبت گردد. برای عقد شرعی و قانونی باید سن هر دو طرف 18 سال به بالا باشد و در غیر این صورت باید از قاضی محل برای ازدواج حکم بگیرند. توجه داشته باشید در فرهنگ دبی سن همسر نباید دو برابر باشد، به‌طور‌مثال اگر زنی سن حدود 18 سال دارد نمی‌تواند با یک مرد 36 ساله ازدواج کند. یکی دیگر از رسومات مورد توجه در این شهر استفاده از آزمایشات لازم قبل از عقد رسمی خواهد بود.

ازدواج به سبک سنتی در دبی سه روز ادامه دارد که برای مهمان‌های خود از گوشت شتر استفاده می‌کنند و جشن عروسی در یک خانه بزرگ صورت می‌گیرد. این در حالی است که عروسی‌های به سبک مدرن در سالن یا هتل‌های مجلل برگزار می‌شوند. توجه داشته باشید جشن عروسی در کشور دبی به صورت مختلط است، یعنی زن و مرد در یک سالن در کنار هم پذیرایی می‌شوند. یکی دیگر از رسومات مهم در این کشور اجازه پدر برای جاری شدن خطبه عقد است که در این فرهنگ پدر دختر به داماد اجازه ازدواج با دخترش را می‌دهد.

آداب و رسوم ازدواج در دبی

پوشش مردم در دبی

اگرچه در شهر دبی حدود 200 ملیت مختلف وجود دارد که سبک لباس پوشیدن هرکدام از آن‌ها با یک‌دیگر متفاوت است؛ اما به‌طور‌کلی در سطح شهر شما شاهد لباس‌های سنتی یا محلی در امارات متحده خواهید بود. در دبی مردان از یک لباس بلند و گشاد استفاده می‌کنند که به آن دشداشه یا کاندورا می‌گویند. جنس لباس مردان عرب دبی از پنبه سفید است. زنان مسلمان در شهر دبی نیز از عبا استفاده می‌کنند و آن را روی لباس‌های آستین بلندی به نام جلابیا می‌پوشند و از روسری‌هایی به نام شایلا استفاده می‌کنند.

اگر به دبی سفر کردید توجه داشته باشید زمان قدم زدن در خیابان‌های شهر حتما از شلوارهایی استفاده کنید که حداقل بلندی آن‌ها تا روی زانو باشند. همچنین حتما از پیراهن‌هایی استفاده نمایید که سرشانه شما را به درستی بپوشاند. این سختگیری‌ها در سطح شهر بسیار مورد توجه است ولی نوع پوشش در کنار سواحل، بیابان، جنگل‌ها آزادانه است.

پوشش مردم در دبی

سخن آخر

دبی شهری توریستی و زیبا است که به دلیل داشتن فرهنگ و آداب و رسوم مختلف مورد توجه اکثر گردشگران واقع شده است. زبان مادری و رسمی در این کشور به صورت عربی است و برای زبان دوم خود از انگلیسی استفاده می‌کنند. مردم عرب دبی پیرو دیدن اسلام بوده و تعداد زیادی از آن‌ها مسلمان و مسیحی هستند. اگر قصد سفر به کشور دبی را دارید باید با تمام فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی آشنایی کامل داشته باشید تا به راحتی بتوانید با مردمان این شهر ارتباط برقرار کنید.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها