فرهنگ و آداب و رسوم مردم هند

فرهنگ و آداب و رسوم مردم هند

اگر شما هم علاقه‌مند به مطالعه و آگاهی از نحوه زندگی و آداب و رسوم دیگر کشورها هستید، جالب است بدانید کشور هند با توجه به وسعت و جمعیتی بسیاری که دارد، مردمان آن از آداب و رسوم مختلفی پیروی می‌کنند. هند کشوری با هزاران آداب و رسوم و ادیان است که هر ساله گردشگران زیادی برای درک و مشاهده رسومات مختلف هند از نزدیک، به‌خصوص شرکت در جشن دیوالی و جشن روشنایی به این کشور سفر می‌کنند. بر اساس آنچه در تاریخ آمده است قدیمی‌ترین فرهنگ‌های جهان متعلق به کشور هندوستان بوده که قدمت آن‌ها به بیش از 4500 سال می‌رسد و در اینجا با بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم هند آشنا خواهیم شد.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم هند

زبان کشور هندوستان

همان‌طور که می‌دانید  در کشور هند مردم از گویش و زبان‌های مختلفی استفاده می‌کنند. از این رو شما در هر محله یا روستا گویش‌های متفاوتی را خواهید دید. در این کشور بیش از 19 هزار 500 زبان مادری وجود دارد که 415 زبان زنده و 23 زبان دیگر به صورت رسمی رواج دارد. مردم این کشور حدود 41 درصد به صورت هندی صحبت می‌کنند که بیشترین این افراد در منطقه شمالی هندوستان قرار دارند. به طور کلی 12 درصد از مردم کشور هند می‌توانند از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم خود استفاده کنند. زبان رسمی هندوستان به صورت هندی است، اما به طور کلی زبان‌های رسمی این کشور 23 زبان دارد که شامل هندو، فارسی، انگلیسی، پشتو، گجراتی، مراتی و... می‌شود.

اکثر افرادی که در هند زندگی می‌کنند از خط دواناگاری برای نوشتن استفاده می‌کنند که این خط در قرن‌های 1 تا 4 توسعه پیدا کرد. اسکریپت زبان هندی شامل 14 مصوت، 47 نویسه یا حرف اصلی، 33 صامت تشکیل شده که برای نوشتن باید از سمت چپ به راست بنویسید. حروف هندی دارای اشکالی به صورت گرد و مربعی هستند که زمان نوشتن باید آن‌ها را در یک خط راست بدون هیچگونه حروف بزرگی به تحریر درآورد.

زبان کشور هندوستان

خوشامدگویی به سبک هندی

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین سلام‌ها که در کشور هند رایج است، ناماسته نامیده می‌شود که در بعضی مواقع به صورت NAMASKAR یا NAMASKARAM گفته می‌شود و معنی (من در برابر آن خدایی که در وجود شما قرار دارد، تعظیم می‌کنم) می‌دهد. این روش خوشامدگویی بهترین گزینه برای دوران شیوع ویروس کرونا بود که در این بازه زمانی شهرت بالایی در سطح جهان پیدا کرد. جالب است بدانید که استفاده از واژه ناماسته رفته‌رفته جزء آداب و رسوم مردم هند قرار گرفت و باعث شد، مردم به جای دست دادن یا بغل گرفتن از این روش استفاده کنند. البته ناگفته نماند که ادای این واژه نیز خود آداب و رسوم خاصی دارد و در این حالت فرد می‌بایست کف دست خود را به حالت نماز در جلوی قفسه سینه قرار ‌دهد به‌طوری‌که انگشتان دست به سمت بالا باشد و برای احترام به طرف مقابل کمی خم شود.

یکی دیگر از ضرب‌‌المثل‌های معروف هندی که در این کشور کاربرد زیادی دارد شامل ATITHI DEVO BHAVA می‌شود که یکی از آیه‌های سانسکریت از متن‌های مقدس هندوها است. ترجمه این ضرب‌المثل به صورت (مهمان معادل خدا) است. اگر به این کشور سفر کنید و با یک هندی اصیل روبه‌رو شوید، بستگی به نوع مکالمه‌ای که انجام می‎دهید؛ طرف مقابل سر خود را تکان خواهد داد که این به معنای بله یا تشکر خواهد بود.

خوشامدگویی به سبک هندی

نکات فرهنگ معاشرت در هند

  • مردان هندی زمان خروج از منزل یا زمان ملاقات با افراد دیگر معمولا دست خود را تکان می‌دهند.
  • مردان نباید به زنان دست بدهند، البته این فرهنگ در مناطق شهری کم‌تر دیده می‌شود.
  • هندی‌ها در مهمانی یا مجالس مختلف اول از بزرگان جمع پذیرایی می‌کنند.
  • در اکثر مناطق هند نباید در کنار طول بازوی افراد قرار بگیرید و علاوه‌برآن بهتر است که سر طرف را لمس نکنید.
  • اگر در کشور هند دچار حادثه یا تصادف شدید سریع از طرف مقابل عذرخواهی کنید.
  • اگر مهمان هندی بودید و آن‌ها شما را به غذا خوردن دعوت کردند به هیچ عنوان پس نزنید، مگر اینکه دلیل بسیار موجهی داشته باشید.
  • در زمان مهمانی سعی کنید پاها یا کفش‌های شما به دیگران برخورد نکند و در غیراین‌صورت سریعا عذرخواهی کنید.
  • اگر قصد سیگار کشیدن دارید حتما از صاحب مجلس اجازه بگیرید و به هیچ عنوان در حضور بزرگان جمع سیگار نکشید، که نشان دهنده بی‌احترامی به بزرگان جمع می‌شود.
  • هندی‌های بسیار کم از کفش یا دمپایی برای ورود منزل استفاده می‌کنند. از این رو اگر عادت به پوشیدن کفش یا دمپایی در منزل دارید باید ابتدا از صاحب‌خانه اجازه بگیرید.

دین و مذهب مردم هندوستان

در کشور هند دین براساس تنوع باورها و شیوه‌های متفاوت مذهبی تعیین می‌شود. این کشور یک دولت سکولار است که دین رسمی و مشخصی ندارد. به‌طورکلی مردم کشور پهناور هندوستان از چهار دین بزرگ پیروی می‌کنند که شامل هندوئیسم، آیین بودایی، جین و سیک می‌شود. براساس آخرین سرشماری در کشور هندوستان می‌توان به این موضوع پی برد که دین بخش مهمی از آداب و رسوم این کشور است و 80 درصد مردم آن از دین هندوئیسم پیروی می‌کنند. 14.2 درصد دیگر جمعیت این کشور متعلق به دین است، این در صورتی که 6 درصد باقی مانده شامل ادیان مختلفی می‌شود که شامل مسیحیت، سیکیسم، بودیسم، جینیسم و... تشکیل می‌دهند.

توجه داشته باشید که کشور هند بزرگ‌ترین جمعیت زرتشیان را به خود اختصاص می‌دهد که از ادیان غیر بومی مزدیسنا و یهودیت پیروی می‌کنند؛ به همین دلیل به کشور هندوستان هزار ادیان می‌گویند. بسیاری از ادیان سطح جهان با معنویت‌های هندی ارتباط مستقیم دارند و این ادیان شامل دین بهایی می‌شود که بودا و کریشنا را به عنوان نشانه‌های خداوند تعالی می‌شناسند. به‌طورکلی هند به عنوان اولین زادگاه ادیان هندوئیسم و بودیسم در سطح جهان شناخته می‌شود که این دو ادیان در رتبه سوم و چهارم ادیان بزرگ جهان قرار دارند.

دین و مذهب مردم هندوستان

فرهنگ خانواده در هندوستان

ارزش خانواده در سرتاسر جهان به‌خصوص در کشور هند بسیار مورد احترام و اهمیت است. ساختار خانواده در کشور هند پدرسالارانه بوده و بدین صورت است که یک زن هندی باید مطیع حرف پدر، همسر، برادر و پسرش باشد. به دلیل فقر شدیدی که در بین خانواده‌های هندی وجود دارد آن‌ها بیشتر خواستار فرزند پسر هستند تا دختر و به همین خاطر زمانی که دختر برای هر خانواده‌ هندی به دنیا می‌آید آن را نحس می‌گویند. جالب است بدانید در فرهنگ خانواده هندی‌ها، خانواده‌ای که دارای دختر هستند، پدر و مادر آن دختر به دنبال پسری شایسته و ثروتمند هستند تا بتوانند جهیزیه را از داماد بگیرند.

توجه داشته باشید در فرهنگ هندی‌ها خانواده دختر به خواستگاری پسر می‌روند و علاوه‌برآن عروس و داماد تا روز عقد یا عروسی یک‌‌دیگر را نمی‌بینند. از آنجایی که دختر یا پسر هیچ نقشی در قبول یا رد کردن خواستگار ندارند؛ به همین دلیل نتیجه آخر مراسم برعهده خانواده‌ها است. این آداب و رسوم معمولا برای محله‌ها یا روستاهای فقیرنشین بیشتر رواج دارد و در منطقه‌های شهری این فرهنگ‌ها کم‌تر دیده می‌شود.

آداب و رسوم ازدواج هندی ‌ها

یکی از با شکوه‌ترین آداب و رسوم در هند مربوط به جشن‌های عروسی در این کشور است. ازدواج هندی‌ها به سبک سنتی حدود سه روز و سه شب طول می‌کشد که در این ایام رسومات مختلفی اجرا می‌شود. در کشور هند روز ازدواج را براساس ستاره و یا طالع‌بینی نجومی انتخاب می‌کنند و عروس و داماد در تعیین روز ازدواجشان نقش چندانی ندارند. در ادامه مطلب به برخی از آداب و رسوم ازدواج هندی خواهیم پرداخت.

آداب و رسوم ازدواج هندی ‌ها

لباس عروس هندی

در اکثر کشورها لباس عروس را به رنگ سفید یا نباتی انتخاب می‌کنند و این در حالی است که در کشور هندوستان لباس عروس باید به رنگ قرمز باشد. در آداب و رسوم کشور هند به جای لباس عروس از یک ساری زیبا و قرمز رنگ استفاده می‌کنند که با رنگ‌های شاد روی آن طلاکوبی شده است. توجه داشته باشید رنگ قرمز در کشور هند سمبل یا نماد تعهد زندگی مشترک، معنویت و باروری است. همچنین برای اینکه شانس و اقبال عروس و داماد در زندگی مشترک بیشتر شود، از پودر قرمزی به نام KUMKUMA خال قرمزی توسط داماد روی پیشانی عروس کشیده می‌شود. ناگفته نماند در برخی مواقع برای لباس روز عروسی از رنگ‌های نارنجی و زرد هم استفاده می‌کنند.

مِهِندی یا حنابندان هندی

اکثر ما کم و بیش با حناهای هندی و طرح‌های زیبای آن آشنایی داریم. حنا به زبان هندی همان مهندی است که یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین بخش آداب و رسوم عروسی را به خود اختصاص می‌دهد. در مراسم مهندی فقط بانوان دو طرف حق شرکت در آن که یکی از باشکوه‌ترین جشن‌های هندی است را دارند. در این مراسم دست‌ها و پاهای عروس را با استفاده از حنا و طرح‌های زیبا تزئین می‌کنند. این مراسم نشانه‌ای برای پیوند عروس و داماد است؛ علاوه‌برآن عروسی که حنا روی دست دارد تا زمان ازدواج هیچ چیزی نمی‌خورد تا بدنش تا روز ازدواج پاک باقی بماند.

مِهِندی یا حنابندان هندی

مراسم هَلدی

یکی دیگر از رسومات ازدواج در کشور هند مخصوص مراسم هلدی است که در این مراسم عروس و داماد در صبح روز ازدواجشان همراه خانوادهایشان دورهم جمع می‌شوند. در این مراسم از ترکیب روغن، زردچوبه و آب یک خمیر بسیار نرم درست می‌کنند و روی لباس و بدن عروس و داماد می‌ریزند؛ چراکه در باور هندی‌ها این مراسم باعث رزق و روزی و خوشبختی عروس و داماد خواهد شد.

مراسمات ازدواج هند

زمان برگزاری مراسم ازدواج باید عروس و داماد دور یک آتش به نام آگنی هفت قدم بر‌دارند و سوگند ازدواج یاد کنند. پس از انجام تمام آداب و رسومات ازدواج، مراسم اصلی شروع می‌شود که این مراسم در مکانی به نام منداپ برگزار می‌شود. در ازدواج‌های سنتی به جای حلقه از گردنبد مانگالسوتر استفاده می‌کنند که این گردنبد نشانه ازدواج است.

مراسمات ازدواج هند

سخن آخر

کشور هند به دلیل وسعتی که دارد از ادیان و آداب و رسوم مختلفی برخوردار است؛ به همین دلیل به این کشور لقب هزار ادیان داده‌اند. زبان و گویش در این کشور بسیار وسیع بوده و هر محله یا روستا یک گویش یا زبان متفاوت و خاص دارند. در این کشور جشن‌ها و مراسمات زیادی برگزار می‌شود که هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده یکی از جذابیت‌های فرهنگ و آداب و رسوم مردم هند است. از دیگر رسومات کشور هند می‌توانیم به رقص و آهنگ، جشن رنگ‌ها و جشن‌های دیگر اشاره کنیم که دیدن آن‌ها در سفر به هند حتما توصیه می‌شود.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها