فرهنگ و آداب و رسوم مردم مالدیو

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مالدیو

مالدیو کشوری جزیره‌ای در میان اقیانوس هند است که به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری، تبدیل به یکی از بهترین و خاص‌ترین کشورها برای مسافرت شده است. این کشور به دلیل شرایط زندگی مردمان خود و موقعیت جغرافیایی آن‌ها، کشوری است که نمی‌توان به‌طور مستقیم با مردمان آن‌ صحبت و ارتباط گرفت. این موضوع باعث می‌شود تا گردشگران و مسافران در سفرهای خود به این کشور اطلاعات نه چندان کاملی در خصوص آداب و رسوم و فرهنگ این کشور به‌دست آورند. از طرف دیگر مالدیو جزء کشورهایی است که تا حدودی از دیگر کشورها و قاره‌ها دورتر بوده و این موضوع نیز روی فرهنگ و آداب و رسوم مردم مالدیو تاثیر به‌سزایی داشته است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان در خصوص فرهنگ و آداب و رسوم این کشور اطلاعاتی را به‌دست آورد؟

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مالدیو

مالدیو، شهری بهشتی بر روی زمین

مالدیو کشوری جزیره‌ای در میان آب‌های اقیانوس آرام است. کشوری که از دیگر کشورها و قاره‌های جهان دور بوده و از طرفی در درون خود شهرهایی با فاصله‌های زیاد از یک‌دیگر دارد. در مورد کشور مالدیو جالب است بدانید زندگی مردمان آن بسیار تحت تاثیر فرهنگ و آداب و رسوم شکل می‌گیرد. فرهنگی که می‌تواند یک سر مثبت و یک سر منفی داشته باشد. برای آنکه بخواهیم با آداب و رسوم این کشور آشنا شویم و بدانیم زندگی مردم مالدیو چگونه است، باید در ابتدا با برخی از حقایق و اطلاعات کلی این کشور آشنا شویم.

شهر ماله بزرگ‌ترین شهر این کشور بوده و به عنوان پایتخت آن به حساب می‌آید. این شهر به دلیل مسائل اقتصادی به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجاری مالدیو محسوب می‌شود که دارای جمعیتی برابر با ۱۰۴ هزار نفر است. زبان رسمی این کشور دیوهی است که به عنوان یک زبان هندواروپایی به حساب می‌آید. این زبان شباهت‌هایی به زبان قدیمی آن یعنی زبان سینهالی نیز دارد. کشور مالدیو کشوری است که دارای مذهب اسلام است و اگر فردی در ملاعام از دیگر ادیان پیروی کند، یک کار اشتباه انجام داده و از نظر قانون این کشور می‌بایست مورد بازخواست و مجازات قرار ‌گیرد.

مالدیو، شهری بهشتی بر روی زمین

فرهنگ کشور مالدیو

کشور مالدیو کشوری است که از ۳ قوم مختلف از دیگر ملت‌ها از جمله قوم‌های سریلانکایی، عرب و شمال آفریقایی تشکیل شده است. عمده جمعیت این سه قوم در مسیرهای تجاری مرکز اقیانوس هند واقع شده‌اند. فرهنگ این سه قوم دارای تقابل بوده که این تقابل باعث شده تا فرهنگ غنی این کشور را تشکیل دهند. فرهنگی که تحت تاثیر فرهنگ دیگر کشورها قرار نگرفته است و برای خود فرهنگی غنی دارد. از طرفی مردمان این کشور هویت فرهنگی جدید و منحصربه‌فردی را ایجاد کرده‌اند. این موضوع حتی باعث شده است مردمان مالدیو به زبان خودشان یعنی دیوهی صحبت کنند.

 مالدیو کشوری است که قدمتی بسیار طولانی دارد؛ قدمتی که در درون خود گنجینه‌های بسیار زیادی را جای داده است. گنجینه‌هایی که هر کدام از آن‌ها شامل افسانه‌های قدیمی بوده که نسل‌به‌نسل و سین‌به‌سینه به ارث رسیده‌اند. مالدیو جزء معدود کشورهایی است که هنوز فرهنگ قدیم خود را در زندگی امروزه نیز حفظ کرده است. به عنوان مثال هنوز بانوان این سرزمین در سنت‌ها و جشن‌های مربوط به ازدواج شرکت کرده و تمامی آداب و رسوم مربوط به این جشن‌ها را رعایت می‌کنند.

فرهنگ کشور مالدیو

آداب و رسوم مالدیو در ماه رمضان

از آنجایی که مالدیو کشوری مسلمان است، بنابراین همانند دیگر کشورهای مسلمان جهان آداب و رسوم خاصی در ماه رمضان دارد. مردمان پایتخت این کشور یعنی ماله و همچنین جزایر اطراف آن همگی مسلمان بوده و براساس عقیده آن‌ها این ماه، ماه مهمانی خدا به حساب می‌آید و این موضوع باعث شده است تا ارزشی خاص به این ماه دهند. در این کشور و در مناطقی که در بالا ذکر شد، خوردن و آشامیدن در ماه رمضان  ممنوع بوده و رستوران‌ها و کافه‌های آن به هنگام اذان مغرب باز شده و با پخت‌وپز انواع غذاها تدارکی ویژه برای میهمانان خود می‌بینند.

یکی از آداب و رسوم جالب مردم مالدیو در ماه رمضان این است که آن‌ها در ابتدا روزه خود را با خوردن شیرینی گولا باز می‌کنند و این را جزء رسومی می‌دانند که از دیرباز در این کشور رایج بوده‌اند. از دیگر رسومات خاص این کشور در ماه رمضان، خوردن غذای معروف مالدیو یعنی کولی بورکیبا است که طعمی بسیار لذیذ دارد. توجه داشته باشید پس از اذان مغرب مردمان این سرزمین به خیابان‌ها آمده و با انواع آهنگ‌ها به جشن و شادی می‌پردازند.

آداب و رسوم مالدیو در ماه رمضان

غذاهای بومی و محلی مالدیو

کشور مالدیو همانند دیگر کشورهای موجود در سطح جهان به دلیل داشتن فرهنگی غنی دارای غذاهای بسیار خاص و فوق‌العاده خوشمزه‌ای است. غذاهایی که هر کدام از آن‌ها با توجه به آداب و رسوم خاص هر منطقه پخته می‌شوند و برخی از آن‌ها باید به صورت رسومی خاص میل شوند. رسومی که هر کدام از آن‌ها از دیرباز در بین مردم رایج بوده و امروزه نیز مردمان این کشور بر اساس باورهای خود آن‌ها را رعایت می‌کنند.

اگر به این کشور سفر کردید و خواستید از غذاهای محلی و بومی این کشور میل کنید به شما چند گزینه بیشتر پیشنهاد نمی‌کنیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

گارودیا، غذایی تند همراه با ماهی

اگر عاشق غذاهای تند هستید و می‌خواهید تجربه‌ای فوق‌العاده کسب کنید، خوردن این غذا را به شما پیشنهاد می‌دهیم. غذایی که تحت تاثیر آداب و رسوم این کشور قرار گرفته و با برنج سفید و ماهی طبخ می‌شود.

ماهی هونی

یکی از رسوم بسیار جالب این کشور میل ماهی هونی به هنگام صبح است. مردمان این کشور بر اساس عقاید و باورهای خود ماهی هونی که شامل ماهی دودی و نارگیل است را تهیه کرده و به هنگام صبح به جای وعده‌ی صبحانه میل می‌کنند.

هدیکا

هدیکا میان‌وعده‌‌ای است که در این کشور طرفداران بسیار زیاد و مختص به خود را دارد. جالب است بدانید که از سالیان دور این سنت رواج داشته که مردمان مالدیو برای میان وعده‌ خود هدیکا یا همان ماهی سرخ شده در روغن همراه با سس را میل کنند.

باجیا و گولها

باجیا و گولها دو شیرینی بسیار خاص در کشور مالدیو هستند که با توجه به نوع پخت می‌توانند گزینه‌ مناسبی برای پذیرایی از مهمانان باشند. از آنجایی که برای پخت این دو شیرینی از ماهی استفاده می‌شود بنابراین فقط می‌توانید لذت چشیدن آن را در کشور مالدیو امتحان کنید. به جرئت می‌توان گفت تنها کافی است یک‌بار از این دو شیرینی میل کنید تا عاشق آن‌ها شوید. اگر شما هم کنجکاو هستید که طریقه پخت این دو شیرینی را فرا گیرید، باید بگوییم که در مالدیو برای پخت شیرینی باجیا از ماهی، نارگیل و پیاز و برای پخت گولها از ماهی دودی استفاده می‌کنند.

غذاهای بومی و محلی مالدیو

مالدیو و حقایقی جالب در خصوص آن

مالدیو کشوری بسیار جذاب و خاص در اقیانوس هند است. کشوری که آداب و رسوم آن چه درست و چه غلط در زندگی مردمانش نفوذ کرده است. این کشور به دلیل داشتن جاذبه‌های تفریحی و گردشگری همواره مقصدی جذاب برای زوج‌ها بوده تا بتوانند دوران شیرین ماه عسل خود را در این کشور سپری کنند. شاید برای شما جالب باشد بدانید کشور مالدیو جزء آن دسته از کشورهایی است که آمار طلاق در آن بیش از هر جای جهان است. به‌طوری‌که بر‌اساس آمار سازمان بین‌الملل مردمان این کشور به خصوص بانوانی که دارای حداقل ۳۰ سال سن هستند، ۳ ازدواج ناموفق داشته‌اند که منجر به طلاق شده است.

براساس نظر پژوهشگران علت اصلی طلاق‌ها در مالدیو به فرهنگ آن‌ها بازمی‌گردد. آدابی که مربوط به دوستی‌ها و بدنامی‌های قبل از ازدواج است که می‌تواند تاثیری مستقیمی بر ازدواج افراد و طلاق‌ آن‌ها داشته باشد.

البته دقت داشته باشید این موضوع باعث نمی‌شود تا دید، نگاه و باور عمومی مردمان این کشور نسبت به ازدواج تغییر کند. تنها دیدی که نسبت به آن تغییر کرده مربوط به زندگی جوانان و مجردها در مورد دوستی‌های قبل از ازدواج است. از دیگر مسائلی که مربوط به موضوع طلاق افراد در این کشور می‌شود می‌توان به نبود خواستگار مناسب اشاره کرد. به‌طوری‌که افراد بدون شناخت کافی از طرف مقابل تنها به دنبال ازدواج هستند و این موضوع باعث می‌شود تا در زندگی خود با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوند.

اقامتگاهی بسیار خاص در دل اقیانوس هند

از دیگر حقایق بسیار جالب و خاص مختص به این کشور، وجود یک اقامتگاه در زیر آب است. مورکا اقامتگاهی بسیار جذاب و زیبا در زیر آب‌‌های اقیانوس هند است که گذراندن یک شب در آن می‌تواند لحظاتی رویایی برای شما بسازد. زوج‌های جوان می‌توانند پس از گشت‌وگذار در این کشور و بازدید از جاذبه‌های طبیعی به سراغ این اقامتگاه رفته و یک شب را در آن به استراحت بپردازند. این اقامتگاه همانند یک هتل پنج ستاره است که شما می‌توانید از طریق پنجره‌های شیشه‌ای محدوده اطراف خود را مشاهده کرده و از نزدیک انواع ماهی‌ها را ببینید.

باشی ورزشی جذاب در بین بانوان این سرزمین

اگر بخواهیم به یکی دیگر از حقایق بسیار جالب و خاص این کشور بپردازیم، به سراغ ورزش معروف باشی می‌رویم. باشی، ورزشی بسیار جذاب و خاصی بوده که ترکیبی از تنیس و وسطی است. بر اساس آداب و رسوم قدیمی مالدیو، این ورزش مختص به بانوان است تا به صورت گروهی در مقابل یک‌دیگر به بازی بپردازند. امروزه باشی تبدیل به یک بازی ملی در این کشور شده و به بازی بادنجان معروف شده است؛ چرا که اغلب در انتهای بازی تنها انگشت‌های شکسته و ورم کرده باقی می‌ماند. ناگفته نماند اگرچه در این بازی بر اثر برخی مسائل بومی تغییراتی ایجاد شده اما چارچوب اصلی آن همچنان باقی مانده است. به عنوان مثال در قدیم رسم بود این بازی را با چوب درخت نارگیل به جای راکت تنیس که امروزه استفاده می‌شود، انجام دهند.

مالدیو و حقایقی جالب در خصوص آن

سخن پایانی

مالدیو کشوری در دل اقیانوس هند است که همانند دیگر مناطق جهان به دلیل داشتن قدمتی طولانی، موقعیت جغرافیایی و با توجه به زندگی قومیت‌های مختلف و تقابل فرهنگی آن‌ها با یک‌دیگر، فرهنگی غنی و منحصربه‌فرد دارد. فرهنگی که می‌تواند در هر زمینه‌ای نفوذ کرده و با توجه به ویژگی‌های خوب و بد خود مسائل و موضوعات را تحت‌تاثیر قرار دهد. به یاد داشته باشید تنها یک‌بار سفر کردن به این کشور برای دانستن و آشنایی با آداب و رسوم آن کافی نخواهد بود؛ چرا که مردمان ساکن در آن اغلب در فاصله‌های نه چندان نزدیک از یک‌دیگر زندگی می‌کنند و برای جست‌وجو و کشف اطلاعات جدید در خصوص فرهنگ آن‌ها باید زمان زیادی را صرف نمود.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها