فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان

فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان

از آنجایی که گرجستان یک کشور کوهستانی محسوب می‌شود که در بین قاره آسیا و قاره اروپا قرار گرفته است، بنابراین شما در این کشور آداب و رسوم اروپایی را در کنار فرهنگ و رسومات شرقی خواهید دید که درهم آمیخته شده‌اند. در این خصوص به جرئت می‌توان گفت که کشور گرجستان از زیباترین و غنی‌ترین آداب و رسومات در جهان را دارد. اقوام این کشور بسیار متنوع هستند که شامل گرجی، روسی، آبخازی، آذری و... می‌شوند. اگرچه قومیت مختلف بسیاری در گرجستان دیده می‌شود اما از مهم‌ترین لباس‌های سنتی آن‌ها می‌توان به چوخا اشاره کرد که از جنس پشم هستند. قدرت مرکزی و اصلی کشور برعهده قوم گرجی است و به همین دلیل این قوم در فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان بسیار سهیم هستند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان

فرهنگ مردم در گرجستان

همان‌طور که گفتیم یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های دنیا که برگرفته از آداب و رسوم اروپایی و شرقی خواهد بود، متعلق به کشور گرجستان است. اقوام مختلفی در کشور گرجستان در کنار هم زندگی می‌کنند که شامل قوم گرجی، اوستایی، آبخازی، روسی و آذری هستند. با این وجود جالب است بدانید که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قوم در کشور گرجستان متعلق به قوم گرجی می‌شود. برخلاف قوم گرجی کم‌ترین قومیتی که در کشور گرجستان دیده می‌شود، متعلق به قوم آذری است، اما با این حال بازهم این قوم نقش موثری در فرهنگ‌سازی و آداب و رسوم گرجستان داشته‌اند.

اگر بخواهیم به طور دقیق آمار قومیت‌های مختلف در گرجستان را معرفی کنیم، باید بگوییم که بیشترین جمعیت این کشور یعنی 83.8 درصد مردم، قومیت گرجی دارند و 6.5 درصد متعلق به قومیت آذربایجانی، 5.7 درصد شامل قوم ارمنی، 1.5 درصد قومیت روسی و 1.8 درصد از اقوام مختلف دیگر را تشکیل شده داده‌اند. توجه داشته باشید که فرهنگ مردم کشور گرجستان وجه اشتراک زیادی با فرهنگ انواع اقوام قفقاز دارند.

از آنجایی که مردم کشور گرجستان با یکی از زبان‌های اصیل و مهم قفقازی به نام گرجی صحبت می‌کنند، بنابراین زبان مردم این کشور عنصر اصلی در فرهنگ قفقازی بوده که این زبان از چهارده زبان برتر در سطح جهان محسوب می‌شود. حروف الفبای زبان گرجی بسیار منحصربه‌فرد بوده و برگرفته از یک زبان قفقازی از خانواده زبان‌های کارتولی هستند. یکی از پرکاربردترین واژه‌هایی که روزانه مردم کشور گرجستان به ‌کار می‌برند سلام است که بدین منظور معمولا از واژه (گامار جوبا) استفاده می‌کنند.

فرهنگ مردم در گرجستان

آداب و رسوم مردم گرجستان

در کشور تاریخی گرجستان سالمندان از ارزش بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل احترام به سالمندان یکی از مهم‌ترین رسوم این کشور است. توجه داشته باشید در فرهنگ غنی این کشور یک سری اصول و سلسله مراتب برای زندگی‌ روزمره وجود دارد که یک نمونه از آن‌ها اهمیت به جایگاه افراد مسن و قرار دادن آن‌ها در راس امور است. به طور کلی این امر موجب گشته تا اگر بخواهند در مکانی اسامی افراد را نام ببرند، براساس سن و قدرت از آن‌ها یاد کنند. علاوه‌ بر این مسئولیت و تصمیم‌گیری‌های مهم در هر خانواده برعهده افراد مسن خانواده خواهد بود و باید تمام خانواده از دستورات آن‌ها پیروری کنند. این در حالی است که عموما تمام امور مالی در هر خانواده توسط افراد سالمند کنترل می‌شود.

از این رو اگر قصد سفر به کشور زیبای گرجستان را دارید، حتما به یاد داشته باشید که به افراد مسن در این کشور احترام ویژه‌ای بگذارید. در آداب و رسوم این کشور اعضای خانواده و یا دوستان نزدیک یک‌دیگر را به اسم کوچک صدا می‌زنند که این نشان‌دهنده صمیمیت در بین خانواده است. با این وجود اگر مردم هیچگونه نسبتی با هم نداشته باشند باید طرف را با نام خانوادگی یا نام کوچک آن‌ها به همراه صفت آقا یا خانم صدا بزنند. در مورد نحوه صحبت کردن مردم گرجی جالب است بدانید که معمولا در زمان صحبت کردن، هیجان زیادی دارند و این امر باعث فراز و نشیب تن صدای آن‌ها می‌شود. علاوه بر این به‌ خاطر استفاده از زبان بدن هنگام صحبت، عموما موضوعات با هیجان بیشتری شرح داده می‌شوند.

احترام به بانوان

یکی از رسومات مهم در این کشور متعلق به بانوان است، زیرا در گرجستان احترام ویژه و بالایی برای بانوان قادر هستند و این موضوع باعث شده تا بانوان به‌ راحتی در هر موقعیت شغلی که به آن علاقه دارند مشغول به کار ‌شوند. در برخی مواقع نیز اگر بانوان از تحصیلات بالایی برخوردار باشند می‌توانند به راحتی در راس کارهای مهم با حقوق و مزایای بالایی قرار گیرند.

آداب و رسوم مردم گرجستان

لباس سنتی گرجستان

لباس سنتی و محلی کشور گرجستان، چوخا نام دارد. چوخا یک نوع لباس محلی است که از جنس پشم بوده و یقه‌ای بلند دارد. در گرجستان برای ست کردن لباس‌های سنتی معمولا از کلاه‌هایی از جنس خز استفاده می‌کنند که چندین خنجر و گلوله را در خود جای می‌دهد. چوخا از قرن 18 میلادی تا سال 1920 میلادی از جایگاه بالایی برخوردار بود؛ به صورتی که مردم این کشور در تمام مراسمات مهم خود از چوخا استفاده می‌کردند. ناگفته نماند که امروزه از چوخا بیشتر به عنوان یک نماد غرور یاد کرده و از آن در مراسماتی مانند عروسی یا جشن مردان استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید اگرچه لباس‌های سنتی مانند چوخا در گرجستان از قدیم تا به امروز دچار تغییرات زیادی شده است، اما با این حال توانسته سبک اصیل خود را حفظ نماید. متاسفانه امروزه با تغییر شیوه زندگی مردم چوخا دیگر در شهرهای بزرگی چون باتومی، تفلیس و... طرفدارهای زیادی ندارد، زیرا در این شهرهای بزرگ مردم بیشتر طرفدار لباس‌های مدرن و بروز هستند.

لباس سنتی گرجستان

مذهب مردم در گرجستان

در خصوص مذهب رایج در بین مردم گرجستان باید بگوییم که مذهب اغلب مردم این کشور، مسیحیت در شاخه ارتدکس است. براساس آخرین آمار از کشور گرجستان حدود 70 درصد مردم از مذهب مسیحیت، پیرو کلیسای ارتدکس هستند و به همین دلیل کلیسا در بین مردم‌ کشور گرجستان از اهمیت بالایی برخوردار است. بعد از دین مسیحیت در این کشور، دین اسلام بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقلیت مذهبی در کشور گرجستان را دارد. مسلمانان گرجی معمولا آذربایجان‌های گرجستان و اقوام مختلف دیگری هستند که در استان آجاریا در نزدیکی کشور ترکیه زندگی ‌می‌کنند. بعد از دین مسیحیت و اسلام مابقی افراد در گرجستان پیرو دین‌هایی مانند ارتدکس، آپوستولیک، ارامنه، ژرمن‌های پروستان هستند.

مذهب مردم در گرجستان

آداب و رسوم ازدواج در گرجستان

یکی از عجیب‌ترین آداب و رسوم‌ها در گرجستان مربوط به ازدواج بوده که بسیار متفاوت و جالب توجه است. در این کشور مراسمات ازدواج بسیار ساده و بدون هیچگونه عقد رسمی صورت می‌گیرد. اکثر جوانان گرجی برای شروع زندگی مشترک فقط از مراسمات مذهبی استفاده می‌کنند، به همین دلیل جوانان بدون اینکه عقد رسمی انجام دهند زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند. زوج‌های جوان اگر با هم در زندگی مشترک به تفاهم نرسند، آن وقت فکر علاج واقعه می‌کنند؛ چراکه مردم‌ کشور گرجستان براین باور هستند در زمان شروع زندگی مشترک، هیچگاه نباید تصوری از طلاق داشته باشند.

متاسفانه براساس آمار رسمی طلاق در کشور گرجستان، طلاق از 10 سال قبل در این کشور حدودا دو برابر شده است. بیشترین آمار طلاق نیز مربوط به جوانان زیر 20 سال است که به مراسمات ساده و مذهبی اکتفا می‌کنند. در فرهنگ کهن گرجستان برخلاف امروز مردم معتقد بودند که اگر جوانان بخواهند جشن عروسی بگیرند باید یک عروسی باشکوه برگزار کرده و مهمان‌های بسیاری دعوت کنند.  معمولا هزینه‌های ازدواج به طور کامل برعهده آقای داماد است، مگر اینکه خانواده به توافق برسند که از مراسمات مذهبی به جای جشن و شادی استفاده کنند.

آداب و رسوم ازدواج در گرجستان

رقص سنتی گرجستان

در این کشور شما شاهد رقص‌های فولکلوریک مردم به سبک سنتی هستید که این رقص از نسل‌های قبل به نسل‌های امروزی انتقال پیدا کرده است. رقص‌های گرجی نشان‌دهنده فرهنگ و رسومات رنگارنگ در این کشور است که فقط یک گرجی اصیل می‌تواند به درستی این رقص‌ها را اجرا کند. توجه داشته باشید برای هرکدام از رقص‌های محلی گرجی باید لباس سنتی مخصوص به همان رقص را بپوشید. از رقص‌های معروف در دل کشور کوهستانی گرجستان می‌توان به خووسورولی، قزبگی و متیورولی اشاره کرد.

رقص سنتی گرجستان

آداب و رسوم غذایی در گرجستان

به دلیل موقعیت جغرافیایی که کشور گرجستان دارد، بسیار طبیعی است که فرهنگ و آداب و رسوم این کشور شبیه به قاره آسیا و مردم سواحل سیاه باشد. توجه داشته باشید که تنوع غذایی در این کشور بسیار بالا بوده و هر غذا نشان‌دهنده یک فرهنگ متفاوت در قسمت‌های مختلف کشور گرجستان خواهد بود. به طور کلی مردم در ناحیه غربی این کشور بیشتر از کلوچه یا شیرینی استفاده می‌کنند، این در صورتی است که افراد ساکن در شرق گرجستان بیشتر از آرد و نان استفاده می‌کنند. همچنین مردم گرجستان به خصوص قومیت گرجی به خوردن گوشت علاقه زیادی دارند و به همین دلیل در اکثر غذاهای سنتی خود از گوشت مرغ، گوشت قرمز و ماهی استفاده می‌کنند.

ناگفته نماند گرجی‌ها برای طبخ غذاهای خود از چاشنی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند که همین امر باعث شهرت غذاهای گرجی شده است. یکی از رسومات جالب در این کشور در زمان نشستن هنگام سرو غذا خواهد بود؛ در این مواقع فرد نباید به هیچ عنوان آرنج خود را روی میز قرار دهد، زیرا این امر از نظر گرجی‌ها بی‌احترامی به دیگر افراد حاضر محسوب می‌شود. گرجی‌ها برای سرو غذا از ظروف سفالی یا مسی استفاده می‌کنند و به هیچ عنوان در غذا خوردن عجله نمی‌کنند. علاوه بر این معتقدند که غذا نباید در ظرف باقی بماند، به همین دلیل در زمان سرو غذا میزبان سه بار غذا را تعارف می‌کند که با هربار برداشتن میزبان خوشحال‌تر می‌شود.

آداب و رسوم غذایی در گرجستان

سخن آخر

فرهنگ و آداب و رسوم متنوع و زیبا در کشور گرجستان یکی از موضوعات جالب توجه است که به دلیل موقعیت جغرافیایی این کشور، فرهنگ‌های اروپایی و آسیایی روی آن‌ها تاثیرگذار بوده‌اند. بیشترین قومیت این کشور متعلق به گرجی‌هایی است که پیرو دین مسیحیت هستند. همچنین دومین دینی که در این کشور رواج دارد، مربوط به اسلام است. توجه داشته باشید اگر قصد هدیه دادن به یک گرجی دارید بهتر است از هدیه‌های ساده‌ای مانند گل یا شیرینی استفاده کنید. البته ناگفته نماند اگر می‌خواهید گل هدیه بدهید باید تعداد آن‌ها فرد باشد، زیرا گرجی‌ها برای مراسمات عزاداری از تعداد گل‌های زوج استفاده می‌کنند.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها