سواحل پوکت

سواحل پوکت

از اولین کشورهای جنوب شرق آسیا که از ده‌ها سال قبل، اقدام به پذیرش و جذب توریست و گردشگر کرده، تایلند نام دارد. تعداد بسیار زیادی توریست با اهداف و سلایق گوناگون، از سراسر جهان هرساله به شهرهای مختلف این کشور سرازیر می‌شوند تا از نزدیک نظاره‌گر جاذبه‌های دیدنی این کشور زیبا باشند. جزیره پوکت با برخورداری از سواحل طویل و متنوع در اطراف خود همراه با شب‌های شلوغ و پرهیاهو، فرهنگ و آداب‌ورسوم و امکانات فراوان جالب خود، از دیدنی‌ترین مکان‌های گردشگری تایلند به‌شمار می‌رود که هر انسان علاقه‌مند به تفریحات دریایی _ ساحلی را به سوی خود می‌کشاند. مساحت این جزیره‌ که در دل دریای آندامان و جنوب تایلند قرار دارد به 550 کیلومترمربع می‌رسد. لذت سفر به تایلند را تنها سواحل پوکت تکمیل خواهند کرد.

سواحل پوکت

ساحل آزادی (Freedom Beach)

آب تمیز و زلال دریای مجاور ساحل آزادی وسوسه شنا و آب‌تنی را به جان آدم خواهد انداخت. گفتنی است که قدم زدن روی ماسه‌های لطیف و درخشان آن نیز حسی رویایی را به ارمغان خواهد آورد. این ساحل در منطقه پاتونگ و در مجاورت ساحل معروف آن قرار گرفته؛ اما از آنجایی که دسترسی به ساحل آزادی از راه تپه‌ها با شیب زیاد یا راه آبی مقدور است؛ لذا نسبت به ساحل پاتونگ از جوی بسیار کم هیاهو و دنج‌تر برخوردار بوده که اگر به‌دنبال آسایش و آرامش هستید از بودن و تفریح در آن لذت خواهید برد. برای استراحت و خنک شدن می‌توانید به کافه‌های نقلی کنار ساحل رفته و نوشیدنی‌های تایلندی و دیگر نوشیدنی‌های معمول را بنوشید و تفریح خود را تکمیل کنید. به جهت برخورداری این ساحل از آب‌های کم‌عمق، در صورتی که تجهیزات اسنورکلینگ را همراه خود ببرید می‌توانید از این سرگرمی هیجان‌انگیز بهرمند شوید. به یاد داشته باشید که متاسفانه امکان خرید این تجهیزات وجود ندارد.

ساحل ازادی

ساحل پاتونگ (Patong Beach) 

ساحل مشهور و پر از امکانات پاتونگ در غرب جزیره پوکت که در حدود چهار کیلومتر از کمربند ساحلی جزیره را در بر داشته، مناسب‌ترین منطقه برای عاشقان هیاهو و جنب‌وجوش است. شب‌های این ساحل زنده، پرشور و اطراف آن پر از فوت‌کورت‌ها، کافه‌ها و باشگاه‌های تفریحی شبانه بوده که پذیرای جمعیت زیاد حاضر در ساحل هستند. اگر این ساحل را سه قسمت در نظر بگیریم، درصد بیشتری از جمعیت و شلوغی، متعلق به بخش وسط آن می‌شود.

آب دریای بخش بالایی ساحل به حد زیادی شفاف‌تر از بخش میانی بوده و از ساحل خلوت‌تری نیز برخوردار است که اگر از هم‌همه و جمعیت زیاد فراری هستید این بخش گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. گرچه در بخش انتهایی آب تمام مدت زلال نبوده؛ اما این قسمت جاذبه‌های جالبی نظیر دهکده‌ ماهیگیران محلی و امکان انجام تفریحاتی مانند پاراسل، پاراگلایدر، جت اسکی و حمام آفتاب را ارائه می‌دهد.

خیابان معروف بانگالا که مراکز تفریحی و تجاری بسیاری در خود جای داده در مجاورت ساحل باتونگ از دیگر جاذبه‌های این مکان شگفت‌آ‌نگیز به‌شمار می‌رود که اکثر افراد نمی‌توانند از گشت‌وگذار در فروشگاه‌ها و مغازه‌های آن بگذرند. برای ورود به ساحل پاتونگ نیاز به پرداخت ورودی نبوده؛ اما برای بهره‌مندی از امکانات تفریحی و سرگرمی می‌بایست هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایید. با توجه به شلوغی این مکان در اغلب زمان‌ها نسبت به اشیاء قیمتی و وسایل خود توجه داشته باشید.

ساحل پاتونگ (Patong Beach) 

ساحل آئوسان (Ao Sane beach)

ساحل آئوسان، متشکل از سه ساحل کم وسعت با تکه‌های درشت سنگ گرانیتی است. در اطراف آن، تعداد زیادی درخت بادام، منظره‌ای حیرت‌انگیز را به ساحل ‌بخشیده‌اند که هر بیننده‌ای را مسحور زیبایی چشم‌نواز خود می‌کنند. شنا و تن سپردن به آب‌های آبی درخشان و قدم گذاشتن و پرسه زدن روی شن‌های لیطف و مخملی ساحل، روحی تازه به جان آدمی می‌دمد. در فاصله زمانی ماه نوامبر تا ماه می، شرایط مطلوبی برای قایق سواری روی امواج نرم و آرام دریای این ساحل فراهم است که با تجربه آن، حس لذت‌بخش لمس نسیم‌های خنک و نشاط‌‌آور سطح دریا و دیدن مناظر خیره‌کننده اطراف را از یاد نخواهید برد.

ساحل آئوسان (Ao Sane beach)

ساحل آئویون (Ao yon beach)

در واقع دو ساحل با نام آئویون در جنوب دماغه پانوا به چشم می‌خورند که توسط قسمتی صخره‌ای مانند از یکدیگر جدا شده‌اند. ساحل کوچک‌تر آن با عنوان خانه یک مزرعه میگوی بزرگ شناخته می‌شود. بی‌تردید لقب بهشت پنهان پوکت، برازنده ساحل آئویون است؛ چراکه منظره سحرآمیز نخل‌های تنومند سر در آورده از دل ماسه‌های درخشنده که انعکاس پرتو تابان خورشید را در سراسر ساحل می‌پاشند و سبب تلالو صدف‌های جامانده از امواج نرم دریا، روی حاشیه ساحل می‌شومد، قلب هر بیننده‌ای را به هیجان درمی‌آورد. به‌دلیل همین صدف‌های پراکنده در سطح ساحل، به این مکان چشم‌نواز، ساحل صدف نیز می‌گویند. اگر در روزهای تعطیل به این ساحل مراجه کنید، مردم بومی را خواهید دید که به گردش آمده‌اند و فضا را از سکوت و خلوتی اوقات دیگر درآورده‌اند، با این حال همچنان لذت‌ بردن در این ساحل، مسرت‌بخش خواهد بود.

ساحل آئویون (Ao yon beach)

ساحل موز (Banana Beach)

ساحل بنانا، به عنوان یکی از سواحل خلوت و بکر جزیره پوکت شناخته می‌شود که در ایام خاصی از سال، دیجی‌های دیگر کشورها برای اجرا به این ساحل می‌آیند. در هنگام مغرب، آب دریا به قدری بالا می‌آید که به پای درختان کنار ساحل می‌رسد؛ بنابراین در زمان استراحت کنار دریا، هوشیار باشید تا با مشکلی مواجه نگردید. شنا کردن در آب‌های این ساحل، تنها در طول ماه‌های نوامر تا می امکان‌پذیر است و در باقی ایام توصیه نمی‌شود. همچنین یک رستوران به نام موزن که غذاهای دریایی تازه را سرو می‌کند، در این ساحل قرار داشته که قیمت‌های آن کمی گران‌تر از یک رستوران معمولی است.

ساحل موز (Banana Beach)

ساحل یا نوی (Nui beach)

ساحل نوی به طول 200 متر با مساحت کم خود، از نظر زیبایی و چشم‌انداز برای گذراندن اوقاتی دلچسب، چیزی کم ندارد. این نوار 200 متری شنی تقریبا در 3 کیلومتری جنگل واقه شده است. این مقصد رویایی استوایی یک آبگرم شیک و فعالیت‌های تفریحی مانند غواصی، والیبال ساحلی و کایاک سواری در دریا را در خود جای داد. همچنین آب‌های کم عمق این ساحل، امکان انجام یک اسنورکلینگ دلچسب را به گردشگران می‌دهند. تراکم بالای غذاخوری‌ها، کافه‌ها و مراکز تجاری در این وسعت محدود، بر زیبایی و دلربا بودن این ساحل دلالت دارند. ساحل یا نوی دارای ساختمان‌هایی در چندین سطح پایین دامنه تپه است که بیشتر آن‌ها از بامبو و کاهگل ساخته شده‌اند. در مسیر پایین تپه به سمت ساحل، از یک بیشه کوچک نارگیل نیز عبور خواهید کرد. یک جویبار طبیعی از کوه به یک حوض زیبای دو سطحی ختم می‌شود، جایی که می‌توانید از یک شیب با طراوت لذت ببرید.

ساحل یا نوی (Nui beach)

ساحل پانوآ (Panwa Beach)

در سال‌های اخیر ساخت‌وسازهای بسیاری در اطراف ساحل پانوآ انجام گرفته؛ اما این ساحل، کماکان جایی طبیعی و دلنشین است و توریست‌ها و افراد بومی همچنان برای سپری کردن اوقات خوش در دل طبیعت و آرام کردن ذهن خود، آنجا را جهت تفریحات خود انتخاب می‌کنند. ماسه‌های این ساحل که در فاصله 8 کیلومتری پوکت و در شرق آن واقع شده، نسبتا محکم، دانه درشت و تقریبا به رنگ سفید است. درختان در این ساحل به نوعی شبیه به سایه‌بان‌های طبیعی و دلپذیر هستند. آب کم عمق آن نیز امکان غواصی سطحی را فراهم کرده است.

ساحل پانوآ (Panwa Beach)

ساحل نای هارن (Nai Harn Beach)

ساحل نای هارن با ماسه‌های لطیف و دانه‌ ریز که مقابل نور آفتاب طلایی جلوه می‌کنند، از دیگر سواحل زیبای جزیره پوکت به‌شمار می‌رود که در آغوش آب‌های دریای آندمان قرار گرفته و از اطراف توسط صخره‌های مرتفع و سرسبز محاصره شده است. خوشبختانه ورود به این ساحل، هزینه‌ای در برنخواهد داشت. آب کنار این ساحل، در زمانی که پذیرای جمعیت زیادی از توریست‌ها است نیز همواره شفاف و درخشنده به نظر می‌رسد. جنگل‌های مجاور این ساحل از مناطق حفاظت شده هستند و همین امر باعث شده تا مناظر وحشی و طبیعی اطراف آن، مورد دخالت انسانی قرار نگرفته و اصالت خود را حفظ نماید.

در پس جنگل؛ اما تعداد زیادی غذاخوری و کافه به چشم می‌خورند که آماده میزبانی از شما هستند؛ تا یک روز دلچسب را برای خود به ثبت برسانید. هتل‌های بسیار اندکی در نزدیکی این ساحل وجود دارند که با توجه به این‌که یک منطقه محیط زیستی حفاظت شده بوده، این مسئله طبیعی است. قایق‌های ماهیگیران و مسافربری که در خلیج موجود در آن‌جا، کناره گرفته‌اند نیز منظره جالبی پدید آورده‌اند. اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید بهتر است بدانید که یک دریاچه بی‌نظیر در پس ساحل قرار گرفته که برای ماهیگیری و قایقرانی عالی است.

در برخی از مواقع از سال، دریای ساحل نای هارن، بسیار پرتلاطم است که شرایط مطلوبی برای موج‌سواری و کایت بردینگ به‌حساب می‌آید. بنابراین در این مواقع، ساحل خلوت‌تر بوده و بیشتر دوست‌داران این ورزش‌ها از آن استقبال می‌کنند؛ اما در باقی ایام، آب‌های این ساحل از آرامش خوبی برخوردار هستند که سبب می‌گردند تا این ساحل بهترین مکان برای یک گردش و تفریح همراه با خانواده به‌شمار رود.

ساحل نای هارن (Nai Harn Beach)

ساحل کاتا (Kata Beach)

ساحل کاتا، یکی از محبوب‌ترین سواحل این جزیره و معمولا مملو از جمعیت بوده که در غرب پوکت و در منطقه‌ای با همین نام واقع شده است. از مناظر زیبای آن می‌توان درختان پرتعداد کنار ساحل که منظره‌ای بی‌نهایت دیدنی و جذاب را پدید آورده‌اند مثال زد. با وجود وسعت کم، در اغلب اوقات تعداد زیادی توریست و افراد بومی در این ساحل، در حال تفریح و خوش‌گذرانی هستند. دلیل آن نیز تنوع تفریحات و سرگرمی‌های امکان‌پذیر در این ساحل، مانند غواصی سطحی و عمیق، قایقرانی، حمام آفتاب، جت ‎اسکی و... است. در برخی از ماه‌های سال که دریا مواج و بارانی می‌شود، تفریحات آبی بسیار خطرآفرین خواهند بود و باید از انجام آن‌ها خودداری کرد. در مجاورت ساحل کاتا نیز مانند دیگر سواحل، رستوران‌ها و کافه‌های زیادی به چشم می‌خورند تا نیاز توریست‌ها را برطرف سازند.

ساحل کاتا (Kata Beach)

ساحل کاتا نوی (kata Nui Beach)

در نزدیک ساحل کاتا، ساحل کم وسعت‌تری با درازای 700 متر به نام کاتا نوی قرار دارد که به همین دلیل با اسم لیتل کاتا (کاتا کوچک) شناخته می‌شود. از آنجایی که این دو ساحل در کنار یکدیگر واقع شده‌اند، اصولا بیشتر افراد به ساحل بزرگ‌تر مراجعه می‌کنند، زیرا بسیاری از توریست‌ها به علت خارج از دید بودن این ساحل، شناختی از آن ندارند؛ که همین امر سبب خلوت‌تر بودن کاتا نوی شده است. البته این دنج بودن و خلوتی برای برخی از افراد، دلچسب‌تر و رضایت‌بخش‌تر است. از دیگر مزایای این ساحل می‌توان به ماسه‌های درخشان و خوش‌رنگ در کنار آب بسیار زلال و فاقد آلودگی و خوراک‌های لذیذ غذاخوری‌های بی‌نظیر اشاره کرد که بدون شک، رضایت هر توریست و گردشگری را جلب خواهند کرد.

ساحل کاتا نوی (kata Nui Beach)

ساحل نای یانگ (Nai Yang Beach)

ساحل نای یانگ از دیگر سواحل زیبای پوکت است که مسیر دسترسی به آن شاید کمی دشوار به نظر برسد؛ اما با بهره‌گیری از اپ‌های مسیریاب، به آسانی راه دسترسی به آن را خواهید یافت و از بکر و آرام بودن آن لذت خواهید برد. طبیعت وحشی و اولیه این ساحل تغییر چندانی نکرده است؛ که علت آن، همین مسیر ناشناخته آن ‌است. ساحل نای یانگ، در واقع یک جواهر پنهان در دل پوکت بوده که یک تفریح ساحلی آرام و دلچسب را به شما هدیه می‌دهد. تعدادی غذاخوری و بار نیز در این ساحل دیده می‌شوند که می‌توانند گزینه خوبی برای استراحت در سایه درخت باشند.

این ساحل نسبتا آرام برای کایت موج‌سواری عالی است؛ اما علاوه‌بر استراحت روی شن‌های آن، چیزهای زیادی برای دیدن و انجام دادن وجود دارند. با بازدید از بازار صبحگاهی و معبد بودایی فرهنگ محلی را تجربه کنید. ساحل نای یانگ بخشی از پارک ملی سیرینات در پوکت است. چند غرفه روباز برای پنهان شدن از آفتاب یا باران در ساحل به چشم می‌خورند. اگر میزان هزینه پرداختی برایتان اهمیت چندانی ندارد، تعدادی هتل لاکچری نظیر The Slate وMarriott Nai Yang  در همان نزدیکی واقع شده‌اند؛ در غیر این صورت می‌‌توانید به دیگر هتل‌های معمولی‌تر که قیمت پایین‌تری برای خدمات خود در نظر گرفته‌اند، مراجعه نمایید.

ساحل نای یانگ (Nai Yang Beach)

ساحل کارون (Karon Beach)

ساحل کارون از نظر طول به عنوان دومین ساحل بزرگ جزیره پوکت شناخته می‌شود و شهرت زیادی دارد. همچنین این ساحل 5 کیلومتر از ماسه‌های سفید ریز مشرف به دریای آندامان را پوشش می‌دهد. انتهای شمالی ساحل معمولا خالی از سکنه است و آن را به مکانی عالی برای کسانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند ساحل را برای خود داشته باشند. انتهای جنوبی نیز نزدیک به کاتا، شلوغ‌تر بوده؛ اما یافتن یک مکان خوب برای خود چندان سخت نیست.

امواج بسیار کمی در طول ماه‌های نوامبر تا آوریل وجود دارند که منجر به آب‌های شفاف می‌شوند. با این حال، ساحل کارون در فصل باران‌های موسمی جنوب غربی (می تا اکتبر) دچار ریزش‌های خطرناکی خواهد شد. در حالی که ناجیان غریق در ساحل حضور دارند، بهتر است به پرچم‌های هشداردهنده توجه داشته باشید. علی‌رغم این‌که در اغلب اوقات این ساحل پذیرای خیل عظیم جمعیت بوده، به علت وسعت آن این ازدحام به چشم نمی‌آید.

از جمله زیبایی‌های چشم‌نواز این ساحل، می‌توان به ماسه‌های لطیف نقره‌ای رنگ و آب شفاف آبی ‌رنگ آن اشاره کرد. وضعیت قرار‌گیری این ساحل به‌گونه‌ای است که به اکثر مکان‌های دیدنی پوکت، دسترسی آسانی داشته که این امر سبب آسودگی و لذت‌بخش‌تر شدن سفر خواهد شد. تعداد و تنوع هتل‌ها و مهانپذیرها نیز در خیابان مجاور این ساحل بسیار زیاد است؛ لذا قدرت انتخاب بسیاری خوبی را برای محل اسکان در اختیار شما قرار می‌دهد.

لاک‌پشت‌های دریایی اغلب شب‌ها تخم‌های خود را روی ماسه می‌گذارند. اگر لاک‌پشت‌ها یا ردپای آن‌ها را مشاهده کردید، به هتل خود اطلاع دهید تا با مرکز بیولوژیکی دریایی پوکت تماس بگیرند. هدف پروژه این سازمان کمک به رشد جمعیت با نجات لاک‌پشت‌های زخمی و جوجه‌کشی تخم‌ها در یک محیط امن است.

ساحل کارون (Karon Beach)

ساحل نای تون (NaiThon Beach)

برای رسیدن به این ساحل چشم‌نواز، باید از یک مسیر جنگلی فوق‌العاده دلبربا عبور کنید که خود یک جاذبه گردگشری به‌حساب می‌آید. به علت وجود این پوشش جنگلی، تعداد زیادی از افراد از وجود این ساحل بی‌نظیر غافل هستند و همین امر سبب آرامش خاص و به دور از هیاهو بودن این مکان شده است. صدای امواج دریا، وزش نسیم و در واقع موسیقی سحرآمیز طبیعت، بیشترین صداهایی بوده‌اند که در این مکان به گوش می‌رسند. از دیگر مزایای این ساحل امکان غواصی اسکوبا و دیدن مناظر شگف‌انگیر دنیای زیر آب ‌است. مجاورت این ساحل با یک دهکده محلی زیبا، خاطر شما را از بابت امکانات رفاهی، جهت تهیه غذا و استراحتگاه و سکونتگاه آسوده خواهد کرد.

این ساحل زیبای شن و ماسه‌ای در ساحل غربی پوکت قرار داشته که یک مکان عالی برای دور شدن از جمعیت و لذت بردن از شنای آرام است. نای تون به عنوان دهکده‌ای 2 فصلی شناخته می‌شود. در فصل شلوغ، هتل‌ها پر شده، دریا صاف، آرام و شفاف است و رستوران‌های ساحلی ظاهر می‌شوند که می‌توانید با پای برهنه‌ در شن‌ها غذا بخورید. در فصل کم، چکمه روی پای دیگر است؛ تقریبا یک شهر ارواح با دریای گهگاهی مواج به نظر می‌رسد.

ساحل نای تون (NaiThon Beach)

ساحل کامالا (Kamala Beach)

موقیت مکانی ساحل کامالا در گذشته محل سکونت مسلمانان بوده؛ اما اکنون یک ناحیه گردشگری به‌حساب می‌آید. این ساحل با وجود درختان و منظره زیبایی که دارد، مکان خوبی برای گردش و تفریح خانوادگی است و معمولا جمعیت زیادی را در آنجا شاهد نخواهید بود. اقامتگاه‌ها، غذاخوری‌ها و بارهای زیادی نیز در اطراف آن به چشم می‌خورند که سبب شده حتی در طول شب نیز رفت‌و‌آمد و سرزندگی در این ناحیه پابرجا باشد.

این ساحل یک بخش شنی آرام بوده که در حدود 9.5 کیلومتری شمال پاتونگ در پوکت واقع شده است. این یک نقطه عالی برای آفتاب گرفتن به‌حساب می‌آید و می‌توانید بسیاری از فعالیت‌های ساحلی را در انتهای شمالی ساحل بیابید. در امتداد جاده‌ای پرپیچ و خم که به ساحل منتهی می‌شود، هتل‌ها، ویلاها و آپارتمان‌های کوچکی با چشم‌انداز عالی از خلیج کامالا را خواهید دید. آب‌های ساحل کامالا از ماه نوامبر تا ماه آوریل شفاف و آرام هستند؛ اما امواج بزرگ ناشی از موج اقیانوس بین ماه‌های می و اکتبر رایج بوده‌اند. در حالی که شنا کردن معمولا در ساحل کامالا بسیار امن بوده، بهتر است با مشاهده پرچم‌های قرمز، دریا را به موج سواران بسپارید.

ساحل کامالا (Kamala Beach)

سخن پایانی

تایلند با برخورداری از شهرهای متنوع و جاذبه‌های متفاوت، یکی از توریستی‌ترین کشورهای جنوب شرقی آسیا به‌شمار می‌رود که مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران از تمامی قاره‌ها است. جزیره پوکت تایلند نیز با برخورداری از سواحل متعدد که هر یک از جهت مناظر و مزایا با دیگری متمایز بوده، توجه دوست‌داران تفریحات آبی را به خود جلب کرده است. از جمله سواحل پوکت که جذابیت و شرایط مطلوبی را برای لذت گردشگران از حضور خود فراهم ساخته‌اند می‌توان جزایر پاتونگ، آزادی، کاتا، بنانا، نای هارن و... را نام برد.

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها